Talent naar de top

Bij vereniging Ons Middelbaar Onderwijs is het aantal vrouwelijke schoolleiders sinds 2010 gestegen van 18% naar 33%. Toch blijft het een uitdaging om een werkgever te zijn met de juiste mix van talenten in de top. Daarom heeft vereniging OMO op 27 november 2012, als eerste organisatie in het voortgezet onderwijs, het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend.

De ondertekening van het Charter vormt een startpunt voor het opstellen van diversiteitsbeleid voor OMO. Geen beleid in de zin van een voorschrijvend quotum of het opleggen van maatregelen; wel beleid in de zin van het beschrijven van doelstellingen, het formuleren van streefwaarden en het inventariseren van de mogelijke stappen om deze te behalen. Het beleid biedt een kader dat kan bijdragen aan het ontwikkelen en aantrekken van talent. Diversiteitsbeleid is een thema waarover verschillende standpunten bestaan en dat zich leent voor een brede dialoog. Binnen het diversiteitsbeleid zal ook aandacht besteed worden aan het stimuleren van diversiteit op het vlak van etniciteit, niet alleen in de top van de organisatie maar op alle niveaus. Dit alles met als doel het waarborgen en versterken van de kwaliteit van docent- en leiderschap in de toekomst.