Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

De Nieuwste School

www.denieuwsteschool.nl

directeur: Maria Michels

opleidingen: vwo, havo, mavo

locatie:

  • Tilburg

DNS is een kleinschalige school voor mavo, havo en vwo met een uniek onderwijsconcept. Het profiel van de school is: verwondering brengt je verder! Vanzelfsprekend leidt De Nieuwste School op voor een diploma. De school onderscheidt zich doordat het de verwondering van de leerling als uitgangspunt neemt. In door de vakdocenten bepaalde thema’s staat de leervraag centraal. De leerling gaat volgens een beproefde onderzoeksmethode op zoek naar de antwoorden. De opgedane kennis, inzichten en vaardigheden delen de leerlingen met elkaar en hun docent. Deze werkwijze leidt tot een rijk en gevarieerd onderwijsklimaat dat leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan uitdaagt en gemotiveerd houdt.

De leerling leert zo verantwoordelijkheid voor de eigen leerroute te nemen. Het onderwijsconcept van De Nieuwste School draagt sterk bij aan alle facetten van de persoonlijke ontwikkeling en gaat dus veel verder dan uitsluitend de cognitieve ontwikkeling. Het bereidt leerlingen daarmee ook goed voor op het vervolgonderwijs.

Leren met je hoofd is effectiever als je je hart kunt volgen. Wat de leerling wil, wie hij is, wie hij wil worden en wie hij wil zijn draagt bij aan het actief en effectief ontwikkelen van kennis. De kern van het onderwijs van De Nieuwste School omvat vijf werkwoorden: kennen, kunnen, worden, willen en zijn.

Belangrijke ontwikkelingen op onderwijsgebied waren:

  • Het (her)inrichten van de thema’s in de onderbouw. Er worden meer uren ingevuld door de experts en er is meer aandacht voor science, humanics en arts. Eerstegraads docenten worden nu ook in de onderbouw ingezet. Dit betekent dat een thema vanaf augustus 2012 zes weken duurt in plaats van vier weken;
  • Kernvakken: extra uren in examenklassen;
  • Het implementeren van een Toetsbeleid en een Taal- en Rekenbeleid;
  • Borgen en versterken van het onderwijsconcept: het invoeren van drie ontwerpprincipes (verwondering, eigenaarschap en het geleerde zichtbaar maken).

De betrokkenheid en verantwoordelijkheid van het team is groot. Het bewustzijn is aanwezig en versterkt om ervoor te zorgen dat ook de opbrengsten van de school voldoende worden. Mede daardoor is een kwaliteitsomslag gemaakt, waarover ook de inspectie tevreden is.

De school werkt aan systematische kwaliteitszorg en zal de ingezette kwaliteitsomslag ook in 2013 doorontwikkelen.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)