Gymnasium Beekvliet

www.gymnasiumbeekvliet.nl

rector: Carla Faassen (sinds 1 oktober 2012; daarvoor Nico van Rhijn)

opleiding: vwo

locatie:

• Sint-Michielsgestel

Gymnasium Beekvliet is er voor de leerlingen, die willen we ver brengen. We zijn trots als ze, ieder op eigen wijze, hun doel behalen, samenwerken en excelleren op hun eigen niveau, zoals drie leerlingen bij hun maatschappelijke stage. Zij maakten een filmpje over een energiestofwisselingsziekte. Eén van de leerlingen lijdt zelf aan de ziekte en de drie laten zien wat voor invloed dat heeft op het dagelijks leven. Een ander voorbeeld is de kerstkaart, die dit jaar ontworpen en gemaakt is door leerlingen.

In 2012 heeft de school zich aangemeld voor het predicaat ‘Excellente School 2012’. Het predicaat is inmiddels daadwerkelijk ontvangen omdat de school resultaten behaalt die over het algemeen boven het landelijk gemiddelde liggen.

De leerlingenpopulatie van Gymnasium Beekvliet bestaat uit een combinatie van goed lerende leerlingen en leerlingen die zorg nodig hebben. De zorg voor leerlingen, het enthousiasme in alle geledingen over het schoolklimaat en de plaats in de regio zijn indrukwekkend. De leerlingen worden veel kansen geboden. Er is een goed evenwicht tussen de veiligheid op school en de uitdaging ver buiten de school.

De inrichting van het leerproces kenmerkt zich door een duidelijk verband tussen onderwijsleerproces en resultaten. De school is kleinschalig georganiseerd; de docenten zijn zeer betrokken. De mentor komt bij de brugklasser thuis op bezoek. Een groot goed is het vertrouwen dat docenten aan leerlingen geven. De school heeft een aanpak van sturing op resultaten, waarin alle leerlingen meegenomen worden. De borging van het beleid gericht op excellentie en de lange traditie – een aantal docenten werkt al twintig tot dertig jaar met plezier op deze school – staan garant voor een duurzame ontwikkeling.