Zwijsen College

www.zwijsencollege.nl

rector: Anita O'Connor (sinds 1 oktober 2012, daarvoor Jan Verbruggen)

opleidingen: vwo, havo

locatie:

• Veghel

Net gevestigd op de nieuwe locatie moest de school afscheid nemen van de rector in verband met zijn pensionering. Jan Verbruggen heeft het Zwijsen College, in de vijf jaar dat hij leiding gaf, naar een nieuw eigentijds gebouw geloodst. waar volop faciliteiten zijn voor het onderwijsconcept. Tijdens zijn afscheidsspeech gaf hij aan dat hij met een gerust hart de sleutel van de school kon overdragen aan zijn opvolgster, aangezien de school in rustiger vaarwater was gekomen en de mensen gewend zijn aan hun nieuwe omgeving. Met zijn vaste uitspraak “Ik ga ervan uit dat iedereen elke dag naar school komt met de bedoeling het goed te doen” gaat de school zich nu verder inzetten op de kwaliteit van ons onderwijsconcept.

Het onderwijsconcept is gebaseerd op de waarden die de school heeft gekozen als fundament voor denken en handelen. We beschouwen het als onze opdracht om onze leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst

• door actief bij te dragen aan de ontwikkeling van hun talenten op sociaal- emotioneel en cognitief terrein;
  • door hun leren in interactie met anderen en in relatie met de samenleving vorm te geven;
  • door hen te begeleiden naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

het Zwijsen College wil zich beter bekwamen in de vakoverstijgende blokken en nog meer halen uit onze lessen in de open leercentra, steeds rekening houdend met de vijf pijlers die hierbij het fundament bieden:

• actief leren
  • leren in samenhang
  • omgaan met verschillen
  • aandacht voor vaardigheden
  • reflectie en feedback

De ervaring die de school heeft opgedaan en nog steeds opdoet als academische opleidingsschool biedt een goede basis voor de toekomst .